tisdag 8 november 2016

Brev från vår rektor:

Information till vårdnadshavare 2016-11-08

Hej, Jag vill kort kommentera uppgifter i media om läget på Västra Stenhagenskolan. Bakgrunden är en skrivelse som de centrala skyddsombuden för lärarfacken har lämnat in. Skrivelsen är en så kallad begäran om arbetsmiljööverläggning. Vi välkomnar en fördjupad dialog och ett samarbete med de fackliga organisationerna för att skapa en god arbetsmiljö för skolans personal.

Vår kompetenta personalgrupp är av avgörande betydelse för skolans framgång. En av uppgifterna gör gällande att många lärare är sjukskrivna och att det råder kaos på skolan. I dagsläget är tre lärare och vår skoladministratör sjukskrivna. Det är en besvärlig situation. Vår företagshälsovård är inkopplad i de fall det behövs. Det är alltid negativt med sjukskrivningar och det drabbar olika delar av verksamheten i olika grad. Berörda elevgrupper med vårdnadshavare ska vara informerade om hur det påverkar just dem.

En annan uppgift gör gällande att konflikter och kränkande behandling präglar vår skola. Enligt senast genomförda SKL-enkät så ligger Västra Stenhagenskolan precis på kommungenomsnittet när det gäller upplevd trygghet (93%). Det finns en variation mellan olika klasser och vårt uttalade mål är 100% upplevd trygghet och trivsel i alla grupper. Vi har en nolltolerans mot kränkande behandling och arbetar både främjande, förebyggande och åtgärdande med denna fråga.

Stöd till elever nämns också som ett bristområde. Så länge en skola inte har fullständig måluppfyllelse så är det ett bristområde. För Västra Stenhagenskolans del har resultaten förbättrats och i vissa avseenden hamnade vi över kommungenomsnittet förra läsåret. Vi arbetar för att förbättra måluppfyllelsen även framöver. Särskilt stöd handlar om att sätta in rätt form av stöd till varje elev. Vi behöver ständigt se över vår organisation så att stödet bättre möter behoven och vi är mitt uppe i det arbetet.

Det beskrivs att skolan blivit hierarkisk under rektors ledning. Jag har under min tid på Västra Stenhagenskolan fått implementera två statliga satsningar, förstelärarreformen och Lärarlönelyftet. Båda har bidragit till en ökad lönespridning i kollegiet. Även om avsikten med dessa statsbidrag har varit att öka attraktiviteten för läraryrket har jag också full förståelse för att de riskerar att skapa en uppdelning av lärarkåren. Jag kommer göra allt jag kan för att motverka de negativa effekterna av detta. Jag är också intresserad av att kartlägga om det finns ytterligare faktorer som bidragit till en upplevelse av hierarki och vad vi i sådana fall kan göra åt det. Allas delaktighet i skolans utveckling är väldigt viktig för mig.

Jag och min chef Lotta Åkerman kommer att ha kontakt med de fackliga organisationerna och upprätta en handlingsplan för att åtgärda de upplevda bristerna. Hela personalgruppen kommer att göras delaktig i den processen. Vi har diskuterat skrivelsen i personalgruppen och konstaterat att det är viktigt att respektera att det finns olika upplevelser kring hur det är att arbeta på vår skola och att det kan variera över tid. Vi har också pratat om att möta eleverna i detta utifrån ålder och mognad.

Ni är välkomna att kontakta mig vid ytterligare frågor. Jag vill påminna om ni alltid är välkomna att hälsa på i skolan och titta hur vi arbetar.

Bästa hälsningar,
Alper Yilmaz
Rektor Västra Stenhagenskolan
tel: 018-7278810 / epost: alper.yilmaz@uppsala.se